... Kliknij aby powiększyć
skip to main |
skip to sidebar
Około roku 1740 w Szkocji rozpoczął działalność ruch zielonoświątkowy, propagujący modlitwę w kościołach chrześcijańskich za siebie nawzajem. W 1820 r. James Haldane Stewart opublikował "Wskazówki dla Zgromadzenia Ogólnego Chrześcijan oczekujących wylania Ducha Świętego". Dwadzieścia lat później Ignatius Spencer, nawrócony na katolicyzm, proponuje utworzenie "Unii Modlitw o Jedność".
Św. Wincenty Pallotti († 1850) włączył do wspólnych modlitw intencje misyjne itp. Umiejscowił tydzień modlitw o jedność chrześcijan w oktawie Objawienia Pańskiego, czyli w dniach 6-13 stycznia (co dotąd pozostało chlubną pamiątką Towarzystwa, które założył).
W 1867 r. w preambule do rezolucji I Międzynarodowej Konferencji Biskupów Anglikańskich "Lambeth" podkreślona zostaje istotna rola modlitwy o jedność chrześcijan. W 1894 r. papież Leon XIII zachęca do praktykowania w okolicach Uroczystości Zesłania Ducha Świętego oktawy modlitw o jedność. Już na początku XX wieku, w 1908 r., Paul Wattson inicjuje zwyczaj obchodzenia Oktawy Jedności między Kościołami. W 1926 r. Ruch "Wiara i Porządek" (Faith and Order) rozpoczyna publikowanie "Wskazówek na Oktawę Modlitw o Jedność Chrześcijan". Francuski kapłan z Lyonu, ks. Paweł Couturier w 1932 r. podjął praktykę wspólnych modlitw przedstawicieli różnych wyznań chrześcijańskich. W 1958 Unité Chrétienne (Lyon, Francja) oraz Komisja "Wiara i Porządek" działająca w ramach Światowej Rady Kościołów rozpoczęły wspólne przygotowywanie materiałów na Tydzień Modlitw. W 1964 r. w Jerozolimie papież Paweł VI oraz Pariarcha Athenagoras I odmawiają wspólnie Jezusową modlitwę: "Aby wszyscy byli jedno" (por. J 17).
W 1964 r. Sobór Watykański II wydał Dekret o ekumenizmie, w którym podkreślił, iż sercem ruchu ekumenicznego jest modlitwa. Dekret zachęca jednocześnie do praktyki Tygodnia Modlitw. W 1966 r. Komisja "Wiara i Porządek" oraz Sekretariat ds. Promowania Jedności Chrześcijan (obecnie Papieska Rada ds. Promowania Jedności Chrześcijan) rozpoczynają wspólne przygotowywanie tekstów Tygodnia Modlitw.
Ostatecznie czas Tygodnia Modlitw ustalono na dni od 18-25 stycznia - czas ten kończy pamiątka nawrócenia się św. Pawła (25 stycznia). Symbol jest bardzo wymowny. Nawraca się nagle, rzucony na ziemię łaską Bożą, największy wróg chrześcijaństwa u bram miasta, w którym miał za zadanie aresztować i więzić chrześcijan.
Kościół Chrystusowy bolał zawsze nad skłóceniem swoich dzieci i dążył za wszelką cenę do ich pojednania w Jezusie Chrystusie. Szedł także na daleko idące ustępstwa. I tak np. Kościołom Wschodnim przyłączonym zostawił: własny obrządek i język liturgiczny, własny kalendarz, a nawet własne ustawodawstwo. W historii ruchów ekumenicznych odróżnić możemy trzy etapy: wiek III i IV, gdy stała się aktualną sprawa powrotu do Kościoła tych, którzy od niego odpadli z obawy prześladowań (lapsi); wiek XII-XV to próby pozyskania dla jedności prawosławia; i współczesne kierunki, dążące ku zjednoczeniu rodziny chrześcijańskiej.
Obecnie Światowa Rada Kościołów skupia 286 Kościołów i wyznań chrześcijańskich. Oprócz jednak tej akcji ogólnoludzkiej bardzo żywo toczy się dialog pomiędzy poszczególnymi Kościołami. Utworzone zostały komisje dla rozważenia problemów, które łączą i które dzielą braci odłączonych od Kościoła. W duchu miłości, cierpliwie prowadzi się teologiczne poszukiwanie do uzgodnienia poglądów.
Dla przykładu: z Kościołem syryjsko-prawosławnym i koptyjsko-prawosławnym obie strony doszły do przekonania, że w dziedzinie tajemnicy natury ludzkiej Chrystusa, która w wieku V była formalną przyczyną rozłamu, używa się wprawdzie różnego języka teologicznego, ale treść tej nauki jest ta sama. Można więc powiedzieć, że obie strony wyznają tę samą prawdę, chociaż Kościół Rzymski ją ściślej może precyzuje. Kościołem Anglikańskim uzgodniono wiarę w tajemnicę realnej obecności Chrystusa w Najśw. Sakramencie, jak też odnośnie urzędu kościelnego, do którego wchodzi się przez święcenia kapłańskie. W dialogu katolicko-luterańskim nastąpiło znaczne zbliżenie poglądów w tak zasadniczych sprawach, jak: Pismo święte, tradycja, usprawiedliwienie, urząd duchowny, a nawet prymat papieża.
Poniżej przedstawiamy tematy Tygodni Modlitw o Jedność Chrześcijan z lat 1968-2010:
1968 - Ku chwale Jego majestatu (Ef 1, 14)
1969 - Powołani do wolności (Ga 5, 13)
1970 - Jesteśmy pomocnikami Boga (1 Kor 3, 9)
1971 - ...i dar jedności w Duchu Świętym (2 Kor 13, 13)
1972 - Daję wam przykazanie nowe (J 13, 34)
1973 - Panie, naucz nas się modlić (Łk 11, 1)
1974 - Aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem (Flp 2, 11)
1975 - Tajemnica woli Bożej: zjednoczyć wszystko w Chrystusie (Ef 1, 3-10)
1976 - Będziemy do Niego podobni (1 J 3, 2)
1977 - Chlubimy się nadzieją (Rz 5, 1-5)
1978 - Nie jesteśmy obcymi (Ef 2, 13-22)
1979 - Służcie sobie nawzajem ku chwale Bożej (1 P 4, 7-11)
1980 - Przyjdź Królestwo Twoje (Mt 6, 10)
1981 - Jeden Duch - wiele darów - jedno Ciało (1 Kor 12, 3b-13)
1982 - Niech wszyscy znajdą schronienie w domu Twoim, Panie (Ps 84)
1983 - Jezus Chrystus - Życie świata (1 J 1, 1-4)
1984 - Wezwani do jedności przez krzyż Chrystusa (1 Kor 2, 2; Kol 1, 20)
1985 - Ze śmierci do życia w Chrystusie (Ef 2, 4-7)
1986 - Będziecie moimi świadkami (Dz 1, 6-8)
1987 - Zjednoczeni w Chrystusie - nowe stworzenie (2 Kor 5, 17 - 6, 4a)
1988 - Miłość usuwa lęk (1 J 4, 18)
1989 - Budowanie wspólnoty - jedno Ciało w Chrystusie (Rz 12, 5-6a)
1990 - Aby wszyscy byli jedno... by świat uwierzył (J 17)
1991 - Wychwalajcie Pana, wszystkie narody! (Ps 117; Rz 15, 5-13)
1992 - Ja jestem z wami, idźcie więc (Mt 28, 16-20)
1993 - Posiadając owoce Ducha w służbie jedności chrześcijan (Ga 5, 22-23)
1994 - Mieszkanie Boga - wezwani, by być jednym sercem i jednym duchem (Dz 4, 23-37)
1995 - Koinonia: wspólnota w Bogu i z braćmi (J 15, 1-17)
1996 - Oto stoję u drzwi i kołaczę (Ap 3, 14-22)
1997 - W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem (2 Kor 5, 20)
1998 - Duch wspomaga nas w naszej słabości (Rz 8, 14-27)
1999 - Zamieszka wraz z nimi jako ich Bóg, a oni będą Jego ludem (Ap 21, 1-7)
2000 - Błogosławiony niech będzie Bóg, który napełnił nas błogosławieństwem w Chrystusie (Ef 1, 3-14)
2001 - Ja jestem Drogą, Prawdą i Życiem (J 14, 1-6)
2002 - W Tobie jest źródło życia (Ps 36, 5-9)
2003 - Przechowujemy ten skarb w naczyniach glinianych (2 Kor 4, 13-18)
2004 - Pokój mój daję wam (J 14, 27)
2005 - Chrystus jedynym fundamentem Kościoła (1 Kor 3, 1-23)
2006 - Gdzie dwóch albo trzech gromadzi się w moje imię, tam jestem pośród nich (Mt 18, 20)
2007 - Nawet głuchym przywraca słuch i niemym mowę (Mk 7, 37)
2008 - Nieustannie módlmy się o jedność (por. 1 Tes 5, 17)
2009 - Aby byli jedno w Twoim ręku (Ez 37, 17)
2010 - Wy jesteście świadkami tego (Łk 24, 48)
Navigation
- Strona głowna
- Św. Franciszek z Asyżu
- Kancelaria Parafialna
- Porządek Nabożeństw
- Duszpasterze Parafii
- Liturgia dnia
- Grupy Parafialne
- Multimedia
- Kontakt
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan
Około roku 1740 w Szkocji rozpoczął działalność ruch zielonoświątkowy, propagujący modlitwę w kościołach chrześcijańskich za siebie nawzajem. W 1820 r. James Haldane Stewart opublikował "Wskazówki dla Zgromadzenia Ogólnego Chrześcijan oczekujących wylania Ducha Świętego". Dwadzieścia lat później Ignatius Spencer, nawrócony na katolicyzm, proponuje utworzenie "Unii Modlitw o Jedność".
Św. Wincenty Pallotti († 1850) włączył do wspólnych modlitw intencje misyjne itp. Umiejscowił tydzień modlitw o jedność chrześcijan w oktawie Objawienia Pańskiego, czyli w dniach 6-13 stycznia (co dotąd pozostało chlubną pamiątką Towarzystwa, które założył).
W 1867 r. w preambule do rezolucji I Międzynarodowej Konferencji Biskupów Anglikańskich "Lambeth" podkreślona zostaje istotna rola modlitwy o jedność chrześcijan. W 1894 r. papież Leon XIII zachęca do praktykowania w okolicach Uroczystości Zesłania Ducha Świętego oktawy modlitw o jedność. Już na początku XX wieku, w 1908 r., Paul Wattson inicjuje zwyczaj obchodzenia Oktawy Jedności między Kościołami. W 1926 r. Ruch "Wiara i Porządek" (Faith and Order) rozpoczyna publikowanie "Wskazówek na Oktawę Modlitw o Jedność Chrześcijan". Francuski kapłan z Lyonu, ks. Paweł Couturier w 1932 r. podjął praktykę wspólnych modlitw przedstawicieli różnych wyznań chrześcijańskich. W 1958 Unité Chrétienne (Lyon, Francja) oraz Komisja "Wiara i Porządek" działająca w ramach Światowej Rady Kościołów rozpoczęły wspólne przygotowywanie materiałów na Tydzień Modlitw. W 1964 r. w Jerozolimie papież Paweł VI oraz Pariarcha Athenagoras I odmawiają wspólnie Jezusową modlitwę: "Aby wszyscy byli jedno" (por. J 17).
W 1964 r. Sobór Watykański II wydał Dekret o ekumenizmie, w którym podkreślił, iż sercem ruchu ekumenicznego jest modlitwa. Dekret zachęca jednocześnie do praktyki Tygodnia Modlitw. W 1966 r. Komisja "Wiara i Porządek" oraz Sekretariat ds. Promowania Jedności Chrześcijan (obecnie Papieska Rada ds. Promowania Jedności Chrześcijan) rozpoczynają wspólne przygotowywanie tekstów Tygodnia Modlitw.
Ostatecznie czas Tygodnia Modlitw ustalono na dni od 18-25 stycznia - czas ten kończy pamiątka nawrócenia się św. Pawła (25 stycznia). Symbol jest bardzo wymowny. Nawraca się nagle, rzucony na ziemię łaską Bożą, największy wróg chrześcijaństwa u bram miasta, w którym miał za zadanie aresztować i więzić chrześcijan.
Kościół Chrystusowy bolał zawsze nad skłóceniem swoich dzieci i dążył za wszelką cenę do ich pojednania w Jezusie Chrystusie. Szedł także na daleko idące ustępstwa. I tak np. Kościołom Wschodnim przyłączonym zostawił: własny obrządek i język liturgiczny, własny kalendarz, a nawet własne ustawodawstwo. W historii ruchów ekumenicznych odróżnić możemy trzy etapy: wiek III i IV, gdy stała się aktualną sprawa powrotu do Kościoła tych, którzy od niego odpadli z obawy prześladowań (lapsi); wiek XII-XV to próby pozyskania dla jedności prawosławia; i współczesne kierunki, dążące ku zjednoczeniu rodziny chrześcijańskiej.
Obecnie Światowa Rada Kościołów skupia 286 Kościołów i wyznań chrześcijańskich. Oprócz jednak tej akcji ogólnoludzkiej bardzo żywo toczy się dialog pomiędzy poszczególnymi Kościołami. Utworzone zostały komisje dla rozważenia problemów, które łączą i które dzielą braci odłączonych od Kościoła. W duchu miłości, cierpliwie prowadzi się teologiczne poszukiwanie do uzgodnienia poglądów.
Dla przykładu: z Kościołem syryjsko-prawosławnym i koptyjsko-prawosławnym obie strony doszły do przekonania, że w dziedzinie tajemnicy natury ludzkiej Chrystusa, która w wieku V była formalną przyczyną rozłamu, używa się wprawdzie różnego języka teologicznego, ale treść tej nauki jest ta sama. Można więc powiedzieć, że obie strony wyznają tę samą prawdę, chociaż Kościół Rzymski ją ściślej może precyzuje. Kościołem Anglikańskim uzgodniono wiarę w tajemnicę realnej obecności Chrystusa w Najśw. Sakramencie, jak też odnośnie urzędu kościelnego, do którego wchodzi się przez święcenia kapłańskie. W dialogu katolicko-luterańskim nastąpiło znaczne zbliżenie poglądów w tak zasadniczych sprawach, jak: Pismo święte, tradycja, usprawiedliwienie, urząd duchowny, a nawet prymat papieża.
Poniżej przedstawiamy tematy Tygodni Modlitw o Jedność Chrześcijan z lat 1968-2010:
1968 - Ku chwale Jego majestatu (Ef 1, 14)
1969 - Powołani do wolności (Ga 5, 13)
1970 - Jesteśmy pomocnikami Boga (1 Kor 3, 9)
1971 - ...i dar jedności w Duchu Świętym (2 Kor 13, 13)
1972 - Daję wam przykazanie nowe (J 13, 34)
1973 - Panie, naucz nas się modlić (Łk 11, 1)
1974 - Aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem (Flp 2, 11)
1975 - Tajemnica woli Bożej: zjednoczyć wszystko w Chrystusie (Ef 1, 3-10)
1976 - Będziemy do Niego podobni (1 J 3, 2)
1977 - Chlubimy się nadzieją (Rz 5, 1-5)
1978 - Nie jesteśmy obcymi (Ef 2, 13-22)
1979 - Służcie sobie nawzajem ku chwale Bożej (1 P 4, 7-11)
1980 - Przyjdź Królestwo Twoje (Mt 6, 10)
1981 - Jeden Duch - wiele darów - jedno Ciało (1 Kor 12, 3b-13)
1982 - Niech wszyscy znajdą schronienie w domu Twoim, Panie (Ps 84)
1983 - Jezus Chrystus - Życie świata (1 J 1, 1-4)
1984 - Wezwani do jedności przez krzyż Chrystusa (1 Kor 2, 2; Kol 1, 20)
1985 - Ze śmierci do życia w Chrystusie (Ef 2, 4-7)
1986 - Będziecie moimi świadkami (Dz 1, 6-8)
1987 - Zjednoczeni w Chrystusie - nowe stworzenie (2 Kor 5, 17 - 6, 4a)
1988 - Miłość usuwa lęk (1 J 4, 18)
1989 - Budowanie wspólnoty - jedno Ciało w Chrystusie (Rz 12, 5-6a)
1990 - Aby wszyscy byli jedno... by świat uwierzył (J 17)
1991 - Wychwalajcie Pana, wszystkie narody! (Ps 117; Rz 15, 5-13)
1992 - Ja jestem z wami, idźcie więc (Mt 28, 16-20)
1993 - Posiadając owoce Ducha w służbie jedności chrześcijan (Ga 5, 22-23)
1994 - Mieszkanie Boga - wezwani, by być jednym sercem i jednym duchem (Dz 4, 23-37)
1995 - Koinonia: wspólnota w Bogu i z braćmi (J 15, 1-17)
1996 - Oto stoję u drzwi i kołaczę (Ap 3, 14-22)
1997 - W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem (2 Kor 5, 20)
1998 - Duch wspomaga nas w naszej słabości (Rz 8, 14-27)
1999 - Zamieszka wraz z nimi jako ich Bóg, a oni będą Jego ludem (Ap 21, 1-7)
2000 - Błogosławiony niech będzie Bóg, który napełnił nas błogosławieństwem w Chrystusie (Ef 1, 3-14)
2001 - Ja jestem Drogą, Prawdą i Życiem (J 14, 1-6)
2002 - W Tobie jest źródło życia (Ps 36, 5-9)
2003 - Przechowujemy ten skarb w naczyniach glinianych (2 Kor 4, 13-18)
2004 - Pokój mój daję wam (J 14, 27)
2005 - Chrystus jedynym fundamentem Kościoła (1 Kor 3, 1-23)
2006 - Gdzie dwóch albo trzech gromadzi się w moje imię, tam jestem pośród nich (Mt 18, 20)
2007 - Nawet głuchym przywraca słuch i niemym mowę (Mk 7, 37)
2008 - Nieustannie módlmy się o jedność (por. 1 Tes 5, 17)
2009 - Aby byli jedno w Twoim ręku (Ez 37, 17)
2010 - Wy jesteście świadkami tego (Łk 24, 48)
Światowy Dzień Pokoju
Światowy Dzień Pokoju ustanowił Paweł VI listem z dnia 8 grudnia 1967 r., skierowanym do wszystkich ludzi dobrej woli. Dzień ten, obchodzony w Kościele powszechnym 1 stycznia, ma zawsze swój temat, który wybiera papież. Poniżej podajemy wykaz tematów wszystkich Światowych Dni Pokoju:
• w 1968 r. - Dzień Pokoju
• w 1969 r. - Obrona praw człowieka drogą ku pokojowi
• w 1970 r. - Pojednanie wychowuje do pokoju
• w 1971 r. - Każdy człowiek jest moim bratem
• w 1972 r. - Jeżeli pragniesz pokoju, pracuj dla sprawiedliwości
• w 1973 r. - Pokój jest możliwy
• w 1974 r. - Pokój zależy także od ciebie
• w 1975 r. - Pojednanie drogą do pokoju
• w 1976 r. - Prawdziwa broń pokoju
• w 1977 r. - Jeżeli pragniesz pokoju, broń życia
• w 1978 r. - Nie - przemocy, tak - pokojowi
• w 1979 r. - Osiągniemy pokój, wychowując do pokoju
• w 1980 r. - Prawda siłą pokoju
• w 1981 r. - Chcesz służyć sprawie pokoju - szanuj wolność
• w 1982 r. - Pokój - dar Boga powierzony ludziom
• w 1983 r. - Dialog na rzecz pokoju - wyzwaniem dla naszych czasów
• w 1984 r. - Pokój rodzi się z serca nowego
• w 1985 r. - Pokój i młodzi idą razem
• w 1986 r. - Pokój jest wartością, która nie zna podziałów
• w 1987 r. - Rozwój i solidarność: dwie drogi wiodące do pokoju
• w 1988 r. - Wolność religijna warunkiem pokojowego współżycia
• w 1989 r. - Poszanowanie mniejszości warunkiem pokoju
• w 1990 r. - Pokój z Bogiem Stwórcą, pokój z całym stworzeniem
• w 1991 r. - Poszanowanie sumienia każdego człowieka warunkiem pokoju
• w 1992 r. - Wierzący zjednoczeni w budowaniu pokoju
• w 1993 r. - Jeśli pragniesz pokoju, wyjdź naprzeciw ubogim
• w 1994 r. - Rodzina źródłem pokoju dla ludzkości
• w 1995 r. - Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju
• w 1996 r. - Zapewnijmy dzieciom przyszłość w pokoju
• w 1997 r. - Przebacz, a zaznasz pokoju
• w 1998 r. - Dziełem sprawiedliwości będzie pokój
• w 1999 r. - Poszanowanie praw człowieka warunkiem prawdziwego pokoju
• w 2000 r. - Na ziemi pokój ludziom, których Bóg miłuje!
• w 2001 r. - Dialog między kulturami drogą do cywilizacji miłości i pokoju
• w 2002 r. - Nie ma pokoju bez sprawiedliwości
• w 2003 r. - Encyklika Pacem in terris: nieustanne zobowiązanie
• w 2004 r. - Zawsze aktualne zadanie: wychowywać do pokoju
• w 2005 r. - Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj
• w 2006 r. - Pokój w prawdzie
• w 2007 r. - Osoba ludzka sercem pokoju
• w 2008 r. - Rodzina wspólnotą pokoju
• w 2009 r. - Zwalczanie ubóstwa drogą do pokoju
• w 2010 r. - Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia
Co roku papież kieruje do nas z okazji Światowego Dnia Pokoju orędzie. Teksty orędzi Jana Pawła II i Benedykta XVI z lat 1980-2010 można pobrać w postaci pliku w formacie PDF klikając na poniższy link:
Światowy Dzień Pokoju 1980-2010
• w 1968 r. - Dzień Pokoju
• w 1969 r. - Obrona praw człowieka drogą ku pokojowi
• w 1970 r. - Pojednanie wychowuje do pokoju
• w 1971 r. - Każdy człowiek jest moim bratem
• w 1972 r. - Jeżeli pragniesz pokoju, pracuj dla sprawiedliwości
• w 1973 r. - Pokój jest możliwy
• w 1974 r. - Pokój zależy także od ciebie
• w 1975 r. - Pojednanie drogą do pokoju
• w 1976 r. - Prawdziwa broń pokoju
• w 1977 r. - Jeżeli pragniesz pokoju, broń życia
• w 1978 r. - Nie - przemocy, tak - pokojowi
• w 1979 r. - Osiągniemy pokój, wychowując do pokoju
• w 1980 r. - Prawda siłą pokoju
• w 1981 r. - Chcesz służyć sprawie pokoju - szanuj wolność
• w 1982 r. - Pokój - dar Boga powierzony ludziom
• w 1983 r. - Dialog na rzecz pokoju - wyzwaniem dla naszych czasów
• w 1984 r. - Pokój rodzi się z serca nowego
• w 1985 r. - Pokój i młodzi idą razem
• w 1986 r. - Pokój jest wartością, która nie zna podziałów
• w 1987 r. - Rozwój i solidarność: dwie drogi wiodące do pokoju
• w 1988 r. - Wolność religijna warunkiem pokojowego współżycia
• w 1989 r. - Poszanowanie mniejszości warunkiem pokoju
• w 1990 r. - Pokój z Bogiem Stwórcą, pokój z całym stworzeniem
• w 1991 r. - Poszanowanie sumienia każdego człowieka warunkiem pokoju
• w 1992 r. - Wierzący zjednoczeni w budowaniu pokoju
• w 1993 r. - Jeśli pragniesz pokoju, wyjdź naprzeciw ubogim
• w 1994 r. - Rodzina źródłem pokoju dla ludzkości
• w 1995 r. - Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju
• w 1996 r. - Zapewnijmy dzieciom przyszłość w pokoju
• w 1997 r. - Przebacz, a zaznasz pokoju
• w 1998 r. - Dziełem sprawiedliwości będzie pokój
• w 1999 r. - Poszanowanie praw człowieka warunkiem prawdziwego pokoju
• w 2000 r. - Na ziemi pokój ludziom, których Bóg miłuje!
• w 2001 r. - Dialog między kulturami drogą do cywilizacji miłości i pokoju
• w 2002 r. - Nie ma pokoju bez sprawiedliwości
• w 2003 r. - Encyklika Pacem in terris: nieustanne zobowiązanie
• w 2004 r. - Zawsze aktualne zadanie: wychowywać do pokoju
• w 2005 r. - Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj
• w 2006 r. - Pokój w prawdzie
• w 2007 r. - Osoba ludzka sercem pokoju
• w 2008 r. - Rodzina wspólnotą pokoju
• w 2009 r. - Zwalczanie ubóstwa drogą do pokoju
• w 2010 r. - Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia
Co roku papież kieruje do nas z okazji Światowego Dnia Pokoju orędzie. Teksty orędzi Jana Pawła II i Benedykta XVI z lat 1980-2010 można pobrać w postaci pliku w formacie PDF klikając na poniższy link:
Światowy Dzień Pokoju 1980-2010
Ostatnio pisaliśmy o
Nasza Księga Gości
ZMIENNE OBCHODY LITURGICZNE W ROKU 2010-2011
- I Niedziela Adwentu, niedziela 28 listopada
- Boże Narodzenie, sobota 25 grudnia
- Święto Świętej, Rodziny niedziela 26 grudnia
- Objawienie Pańskie, cwartek 6 stycznia
- Święto Chrztu Pańskiego, niedziela 9 stycznia
- Środa Popielcowa, środa 9marca
- Niedziela Palmowa, niedziela 17 kwietnia
- Zmartwychwstanie Pańskie, niedziela 24 kwietnia
- Wniebowstąpienie Pańskie, niedziela 5 czerwca
- Zesłanie Ducha Świętego, niedziela 12 czerwca
- Trójcy Przenajświętszej, niedziela 19 czerca
- Najśw. Ciała i Krwi Pańskiej, czwartek 23 czerwca
- Najświętszego Serca Pana Jezusa, piątek 1 lipca
- Chrystusa Króla, niedziela 20 listopada
Wokół liturgii
Arcybiskup metropolita szczecińsko-kamieński
Portal Katolickiej Agencji Informacyjnej
Rozważanie
Inne parafie on-line w dekanacie Barlinek
Archiwum
Prawa autorskie
Back on top ^